Якщо у тебе є блог, сайт чи ти просто стежиш за трендами у SEO – буде корисно
Вітаю. Цей текст написаний на основі вражень, отриманих від перегляду SEO-конференції Collaborator.pro 23 травня 2025. Хто не знає — це щорічний онлайн марафон крутих українських сеошників, протягом якого 10 спікерів з різних сфер діляться своїми знаннями, досвідом і прогнозами щодо всього, що пов’язано з сео. Формат зустрічі онлайн абсолютно безкоштовно, ще й можна питання задати спікеру. Якщо не помиляюся, такий масштабний «зліт» проводиться двічі на рік, але я зазвичай дивлюсь у травні. Зазвичай — це третій рік поспіль, бо з Коллаборатором я познайомилася у 2023 році якраз у травні.
Забігу наперед і скажу, що я не професійний сео, я звичайна людина, що має один комерційний сайт для сімейного бізнесу та кілька блогів, які веду для душі та потихеньку монетизую через collaborator.pro. Думаю, що непоганий копірайтер, але наскільки непоганий судіть самі.
Я не оперуватиму термінами, а спробую зібрати в купу все що почула і спробую «на пальцях» розповісти, що таке AI Overviews, до чого бути готовим і як з цим тепер жити.
Що за звір такий AI Overviews?
Почну з того, що наприкінці грудня 2024 року я прочитала якусь умну аналітичну статтю про те, як у наших сусідів Яндекс ввів ШІ в пошук, як вони пишуть про те, що сенсу немає більше сайти розвивати, що відвідувачі не заходять, що на рекламу не кликають, що «все пропало, шеф». ШІ краде контент, бідні ми нещасні. “Боже, як добре, що в нас такого немає” – подумала я.
“Добре” було рівно до ранку 12 травня. Коли я зайшла в пошук (під яким вже не пам’ятаю запитом) переді мною красувався AI Overviews. «Почалося» — подумала я і мала рацію. Як з’ясувалося пізніше, відповіді ШІ вже є в іноземному пошуку і в нас настав час.
Отже, тепер від лірики та емоцій до холодної свідомості. Кажу відразу, що зібрати думки воєдино мені допомогли виступи Олега Соломахи та Анастасії Крижановської.
Як влаштований AI Overviews
По суті AI Overviews – це спливаюче вікно відразу після пошукового рядка. Це коротка відповідь (приблизно 1000-2000 символів), зібрана з кількох джерел, що допомагає закрити запитання користувача. Джерел може бути від трьох до 5-8. Часто це Вікіпедія та старі відомі всім сайти. Після цієї відповіді йдуть Google рекомендації, реклама, 2-3 сайти з топу, знову реклама (так, Google зараз її ставить і в середину видачі, а не тільки вгорі і внизу, як було раніше).

Як виглядає відповідь AI Overviews?
Відповідь ШІ виглядає сухо, нецікаво, схоже на Вікіпедію. Очевидні відповіді, майже завжди списками, просто і банально до чортиків. Це набір блоків, вирваних із різних сайтів із активними посиланнями на ці сайти. Збоку джерела, але не знаю, хто на них переходитиме, якщо весь «сік» із тексту вже викладено.
Чи допомагає AI Overviews закрити питання?
ТАК. Якщо це чітка відповідь на чітке запитання. Наприклад, «Коли була Полтавська битва?», «Скільки дітей має Анджелина Джолі», «У яких містах України є метрополітен». Та відповідь, яку можна укласти в 1-2 речення. За бажанням можна розгорнути відповідь та прочитати більше. Чи можуть змінюватись джерела? У варіанті з Полтавською битвою навряд чи, а от Анджеліна Джолі може ще когось усиновити, та й у Львові можуть метро побудувати (з Джолі реальніше), тоді й джерела зміниться. Хто перший і «правильніший» це опише, той і потрапить у джерела.
НІ. Якщо на запит можна відповісти по-різному або не можна дати однозначну відповідь, або відповідь має бути довгою, з покроковими фото/відео. Приклад: Як самостійно повісити сонячну панель, як встановити Вордпрес на хостинг. Але тут у видачі з’являться відео. А вже потім сайти з довгими текстами та скринами.
Завдання AI Overviews – не перенапружувати читанням користувача. Не турбувати його оченята і мізки, не забивати голову зайвою інформацією. Чи це добре для того, хто шукає — так. Чи це добре для власників сайтів — ні.

За якими запитами показується AI Overviews, а за якими – ні?
Практично з будь-яких, крім комерційних. Купити-продати точно ні, бренди – ні, ціни – ні. Не буде показуватись AI Overviews, якщо в Україні (а про неї зараз йдеться) ще немає кілька авторитетних джерел на цю тему. Не показує гео, бренди, контент «сірий», суперечливий та спірний. Наприклад, платні водоймища Житомира та «кеди *онверс» ви не побачите.
Звідси висновок: інтернет-магазини, локальний бізнес з гео орієнтацією, локації, ресторани тощо, швидше за все, можуть видихнути.
Що показує AI Overviews:
- Інформаційні: як вибрати, порівняння, дати, терміни, закони.
- Довгі «хвостаті» запити, що складаються з 6+ слів.
- Медицина, будівництво, поради, жіночі практично будь-які теми.
- Все, що не змінюється з роками та на які є однозначна відповідь.
Якщо простими словами: AI Overviews дає відповіді тільки якщо впевнений у якості та правдоподібності відповіді! Він не думає і не міркує, у нього є болванка і вже запасені джерела. І відповідь вже сформована, просто він дивиться, чи підходить конкретний сайт під цю відповідь (як джерело). Важко пояснюю? Тоді перекочуємось до наступного блоку.
Кого AI Overviews вибирає як джерело?
Швидше за все ви думаєте, що як авторитетне джерело Google вибере старий іменитий сайт із багатомільйонною аудиторією. Найімовірніше, зайдуть тексти, які збирають трафік, які люди читають та якими діляться. Звідси логічне питання: туди потрапляють усі з топ-5? А нетушки! Не тут то і було!

Весь прикол у тому, що якщо ваш сайт роками висить у ТОП 3-5-10, це зовсім не означає, що він гарантовано залетить в AI Overviews. Якраз навпаки, я за особистими спостереженнями бачила, що на запит «симптоми хвороби такоїсь» збоку з’явилася стаття районної поліклініки якоїсь глибинки, при цьому це не розкручена стаття на якомусь безкоштовному хостингу, цьому тексту 100 років і до появи AI Overviews про нього ніхто не чув. Як так вийшло?
Що має бути у тексті, щоб його помітив AI Overviews?
Повертаємось до цієї медичної статті. Що вона мала такого, що не мала ТОП 10 видачі:
- Текст написаний людиною! Тоді ще не було ШІ. Цю статтю написала лікар-практик.
- Текст корисний та закриває запити!!! Ви думаєте, ця лікар чула про EEAT? Думаю ні, вона відповіла на питання пацієнтів, виходячи зі своєї лікарської практики. Вона експерт, знає цю болячку.
- Текст підписано. Є ім’я автора, його науковий (чи докторський) ступінь. Зрозуміло, хто готував матеріал.
- Є посилання на медичні статті та джерела – ще один маркер.
- Статтю розміщено на тематичному ресурсі, є контакти — зрозуміло, що ми зайшли на сторінку поліклініки №1 міста Н.
- Сайт старий, з гарною репутацією, хоча і з косою версткою та довгим завантаженням. Не комерційний, інформаційний.
Тепер зрозуміло? AI Overviews потрібна експертність! Вище описані ознаки цієї експертності.
У вас, як і в мене, має виникнути логічне запитання: чому тоді ця крута стаття не була у ТОПі, якщо вона експертна? Відповідаю. Ця поліклініка не вкладалася в розкручування, впізнаваність бренду, не виправляла технічних помилок на сайті. Вони не мають вхідних посилань, соціальних мереж і знають про них лише мешканці містечка Н. Вони загалом опублікували десяток текстів 10 років тому і забули. І до речі, тільки ця стаття настільки гарна, решта — посередня.
Гугл віддав перевагу лікарю, а не копірайтеру, який зробив рерайт нашвидкуруч або прогнав текст через ШІ з необхідною кількістю ключів за 200 грн.
Чи можуть з’являтися в AI Overviews сайти ТОП видачі? Звісно. І з’являються. Вікіпедія точно, хтось із першої трійки. Але з великим «але» … дивлячись якою мовою запит.
Що з російською мовою чи як AI Overviews показує ру версії сайту в Україні?
Знову ж таки з мого досвіду. Якщо користувач з України пише російською починається повна нісенітниця. Не знаю, може це глюк чи недоробка чи ще щось. Або Гугл думає, що всі в Україні говорять виключно українською мовою.
Якщо людина введе запит російською, йому, швидше за все, з’являться домени .ru. Непотрібні та марні. Сподіваюся, що це виправлять. І нам будуть показуватися наші сайти з ру версією.

До речі, якщо запитувати російською, але про Україну, показуються українські сайти. Наприклад, я ввела «первая столица Украины» і, о диво, всі старі знайомі.
Звідси мій висновок: якщо у вас є ру контент і в ньому немає прив’язки до гео, то доведеться «бадатися за місце під сонцем» самі знаєте з якою країною.
Чи добре бути в AI Overviews і чи взагалі потрібно намагатися туди потрапити?
По суті, ШІ бере ваш текст, ваше дітище, без вашого дозволу та вставляє у свою відповідь. Багатьох за кордоном там такий варіант не влаштовує і вони закривають обхід своїх текстів ботом через robots.txt. А ми? Ми, навпаки, хочемо туди потрапити. Іноземці дуже чутливі до авторських прав, не те що українці. Якщо половина бурж сайтів (хороших, авторитетних сайтів) «закриються» від ШІ, це означатиме, що і якість відповідей кульгатиме. А ми не так.
Ми будемо хапатися як за соломинку за можливість потрапити в AI Overviews, сподіваючись, що відвідувач клікне і перейде. Витрачатимемо купу грошей і часу, робитимемо круті авторські статті, підтверджуватимемо експертність свого ресурсу.
Моя особиста думка — я не намагатимуся туди потрапити. Навіть якщо мої сайти й зайдуть, і кліки зарахуються. З’являться (якщо з’являться) поодинокі статті і лише українською мовою. Чи можу я, автор маленького блогу з аудиторією 5-10 тисяч людей на місяць, змагатися з «монстрами», які вже років 20 тримають практично всю українську аудиторію? Тільки з великими грошима та великим штатом.
Звідси напрошується наступне і найголовніше питання: як зміниться видача і що буде з маленькими сайтами?
Як вижити українським сайтам із приходом AI Overviews?
Як казала Анастаія Крижановська на SEO-конференції Collaborator.pro, видача Google вже ніколи не буде колишньою. Це факт, нововведення, яке потрібно прийняти та адаптуватися до нього. Як раніше ніколи не буде.
Хто швидше за все постраждає від впровадження AI Overviews:
- Дрібні та середні інформаційні сайти, що монетизують свій трафік. Різні поради, жіночі журнали, FAO і т.д. Якщо у вас була медійна реклама, ви продавали банери чи партнерку, трафік зменшиться та зменшиться помітно.
- Комерційні сайти, що просувають свій блог, перетворювали читачів на клієнтів. Наприклад, салон меблів брав клієнтів зі статті «типи розсувних диванів» і зараз він втратив частину аудиторії.
Хто може виграти від AI Overviews:
- Вузькі фахівці, що ведуть блог, мають мало конкурентів і ніколи не потрапляли на першу сторінку. Наприклад, адвокат із військових справ у Полтаві напише статтю «Як оскаржити рішення ВЛК у Полтаві». Може вона залетіти до AI Overviews? Звісно! Скільки у Полтаві таких адвокатів? Тисячі? Не думаю. Це шанс потрапити на гору, причому безкоштовно.
- Старі сайти, офіційні видавництва з правильно оформленими текстами можуть збільшити аудиторію.
Кого AI Overviews може не торкнутися:
- Бренди, магазини, послуги, більшість комерцій. “Купити холодильник”, “замовити собачий корм” або “шампунь марки Х” не з’являться в AI Overviews.
- Локальний бізнес, що працює у певному місті чи регіоні. Припустимо, перукарня у Києві, доставка піци, агентство нерухомості.
Підкріплю фактами: За останні 10 днів статистики по моїм нечисленним сайтам ситуація така:
- Сайт жіночий українською мовою – мінус 90% аудиторії. Зі 100 осіб на день до 10.
- Класичний блог з порадами – мінус 30-40% заходів. З 500 до 350-300.
- Медичний блог залишився без змін. Заходи по довіднику медустанов України.
- Автомобільний портал – порізало видачу українською мовою на половину, російською мовою без змін. Тут все просто: джерела показувалися з доменами ру.
* Дані взяті з консолі вебмайстра, для порівняння взявся період 13-23 травня 2025 року та 10 днів за минулий період.

Інформаційний сайт втратив 90% трафіку

Сайт медичний з гео українською залишився без змін

Як я і казала, комерційний сайт з гео на Київ AI Overviews не торкнувся
Що робити, якщо ви втратили трафік через AI Overviews
З будь-якої ситуації завжди є три виходи: прийняти ситуацію, не приймати або збожеволіти. Впевнена, що частина сайтів, які заробляють на продажі трафіку (продаж статей, реклами в Google, або інша монетизація) кануть у лету. Ті, кого торкнеться AI Overviews, просто закинуть цю справу, але нові проекти точно не відкриватимуть або будуть під гео. Залишаться новини, довідники, огляди конкретних товарів конкретного бренду. Про божевільних не будемо. Залишаються ті, які будуть борсатися.
Як бути, якщо зникла частина трафіку з Гугла? Якщо вам не критичний показник аналітики саме з пошуку Гугла, а важливо мати заходи, то варіантів море: соцмережі, Ютуб, додайтеся в Google Discover, Google News.
І ще одне питання, яке забула обговорити. Як українці сприйняли AI Overviews ? Поки що дуже мало статистики. Перші результати будуть за 2-3 місяці. Все, що є зараз – це статистика та спостереження вебмайстрів, одним із яких я є. Є підозра, що AI Overviews забере половину трафіку і, повторююсь у десятий раз, лише у інформаційних сайтів.

Ну що ж, будемо підлаштовуватися. Нас уже, мабуть, нічим не злякаєш. Ми не здивувалися б, якби завтра десь під Києвом висадився десант інопланетян. Не таке переживали, а AI Overviews тим паче переживемо. Це я вам говорю як копірайтер, який починав писати ще за Януковича і пережив з десяток глобальних апдейтів Гугл.
Сподіваюся, була вам корисна.
ПИ.СИ. Я тут задумалася, а чи потрапить цей текст до AI Overviews? Думаю, що ні. Подача не та, і для Гугла я ноу нейм, але про всяк випадок представлюсь і кину посилання на джерела, а раптом зайде 🙂
- Автор: Федорова Марина , копірайтер, вебмайстер, власник сайту https://in-ukraine.biz.ua/
- Рекомендую до перегляду SEO-конференція Collaborator | 23 травня 2025