Облік палива на підприємстві: як ведеться і як списувати паливо правильно

учет ГСМ на предприятии

Будь-який автопарк або підприємство з машиною — це не тільки двигуни та шини, але ще й паливно-мастильні матеріали (ПММ). Коли витрата палива стає незрозумілою, бухгалтерія втрачає сон, а податкова проявляє інтерес з лупою. Давайте розберемося: як повинен вестися облік палива, як організувати облік ПММ на підприємстві, чи можна списувати паливо без дорожніх листів, і як правильно зробити це в системі 1С:Бухгалтерія (Україна) — з проводками і практичними порадами.

Чому облік палива став головним болем

Паливо як вода — ллєш, ллєш, а скільки витекло — не зловиш. Особливо актуально для України після скасування примусових норм витрати палива (наказ № 43 Мінтрансу України від 10.02.1998 р.). Станом на 2025 рік обов’язкових норм більше немає.

Як ведеться облік палива: від приходу до списання

Облік з ПММ на підприємстві

На рівні бухгалтерії при придбанні та списанні палива використовується рахунок 203 «Паливо».
Більш конкретно:

Дебет 203 (або субрахунок 203.x) — надходження палива або талонів на паливо.
Кредит рахунку постачальника (наприклад, 631) або Кт 311/301 — виплати.
При списанні: Дебет рахунку витрат (наприклад, 23, 91-94) — Кредит 203.

Приклад: підприємство придбало бензин; облік: Дт 203 — Кт 631 при оприбуткуванні. При списанні: Дт 23 (або ін.) — Кт 203.

Чи можна списувати паливо без дорожніх листів?

Коротко: формально обов’язкових нормативів немає, але…
Подорожній лист — один з важливих документів, який дозволяє обґрунтувати витрату палива. Без нього підприємство ризикує потрапити під увагу. У статті «Списання палива на підприємстві» йдеться про те, що дорожні листи (або аналогічні документи) необхідні для фіксації пробігу, маршруту, часу, машини.

Якщо просто списати паливо «за фактом заправки» — без документації — бухгалтерія ризикує:

  • бути змушеною включити ПДВ і податок на прибуток за витрату без обґрунтування;
  • не мати права віднести витрати на ПММ до витрат податкового періоду (якщо немає підтверджень).

Висновок: формально «можна», але не рекомендується — краще вести дорожні листи (або аналогічні форми) і фіксувати витрату.

Облік палива в 1С і як правильно списувати паливо в 1С

Якщо використовується 1С:Бухгалтерія (або конфігурація обліку транспорту/ПММ) — то алгоритм приблизно такий:

  • заведена номенклатура «ПММ» або «Паливо»;
  • у довіднику номенклатури вказані види палива;
  • створюється документ надходження палива на рахунок 203;
  • на момент списання оформляється документ списання палива (або акт списання) — із зазначенням норм, факту та відхилень;
  • в 1С можна налаштувати аналітику 203.1, 203.2 тощо: наприклад, 2031 «ПММ автомобілі», 2032 «ПММ на складі».

Практична порада: налаштуйте картку авто і облік палива в 1С так, щоб автоматично фіксувався пробіг, маршрут (якщо є GPS) і фактична витрата. Тоді при списанні автоматично буде видно відхилення від норми — менше ручної роботи.

облік палива

Практичний посібник: як зробити так, щоб не було перевірки

Крок 1: Затвердіть норми витрати пального

Після скасування наказу 43 підприємства можуть

  • застосовувати методичні рекомендації (базові норми)
  • розробити свої внутрішні норми.
  • Норми потрібні, щоб не писати «довільно списали 500 л» і не пояснювати «а чому так багато».

Крок 2: Документуйте рух палива

Обов’язково вести:

  • дорожні листи або аналогічні форми із зазначенням машини, маршруту, показань спідометра, літрів палива;
  • акти списання палива з розрахунком норм і факту;
  • зберігайте чеки АЗС і звіти водіїв

Крок 3: Відобразіть облік у бухгалтерії

  • Придбання: Дт 203 – Кт 631/311/301 (залежить від оплати)
  • Списання в межах норми: Дт 23/91/92/93/94 – Кт 203.1 (або 203.x)
  • Перевитрата (без пояснення): Дт 947 – Кт 203.1
  • Якщо паливо використано не за господарською діяльністю: нарахування ПДВ і визнання блага співробітника.

Крок 4: Контроль та аналіз

Варто впровадити:

  • журнал обліку палива по машинах з аналізом «норма / факт»;
  • зведення по відхиленнях > 10 % і поясненнями;
  • регламент для паливних карток і талонів: наприклад, як видається, перевірка чеків.

Часті помилки, яких можна уникнути

  • Списання палива «на око» — без дорожніх листів або звітів від водіїв.
  • Використання талонів і паливних карток без звіту та фіксації факту використання.
  • Незатверджені норми витрати — відкрита дорога до претензій.
  • Відсутність аналітики за субрахунками 203.1, 203.2 — все «в купу».
  • Списання понад норму і включення цієї суми до витрат без пояснення — може бути визнано витратою, не пов’язаною з господарською діяльністю.

Порівняння підходів: з дорожніми листами та без

ПідхідПеревагиРизики
З дорожніми листами (або аналогами) + затверджені нормиТочна база, менше питань від перевіряючих, контроль витратНеобхідно організувати процес, час на оформлення
Без дорожніх листів, просто «за заправками»Мінімум паперової роботиВисокий ризик: витрати не обґрунтовані, претензії від податкової, ПДВ/ПДФО на співробітника, відмова у витрати

Краще витратити трохи більше зусиль сьогодні, ніж потім відвойовувати витрати та рятуватися від донарахувань.

Підсумуємо: як влаштований ідеальний облік палива

  • Затверджено внутрішній регламент витрати палива на машину/тип техніки.
  • Ведення дорожнього листа або аналогічної форми — маршрут, пробіг, витрата.
  • Придбання палива обліковується на рахунку 203 з аналітикою за видами та місцями.
  • Списання палива відображено в бухгалтерії через проводки: Дт (витрати) – Кт 203; перевитрата – Дт 947 – Кт 203.
  • Використання системи 1С: налаштування довідників, аналітики та звітів.
  • Контроль: щомісячний аналіз «норма vs факт», перевірка документів.

Якщо все це організовано — облік палива перестає бути чорною дірою і стає інструментом контролю. Можна з упевненістю сказати, що витрати на ПММ не тільки враховані, але й обґрунтовані.